INICIJATIVA HUBS-HACZ-HKZP-DGU

Sve većom potrebom za brza djelovanja , sve bržim protokom informacija , jačim i djelotvornijim načinima primjena bespilotnih sustava HUBS je započeo inicijativu stvaranja zajedničke liste certificiranih operatera-rukovatelja bespilotnih zrakoplova po pitanjima letačkih operacija koje uključuju i snimanja iz zraka.

Kako bi se prlagodili sve bržem tržištu i bili spremni na reakciju u savkom trenutku stvaranjem certificirane liste uvelike bi ubrzali mogućnost ishođenja  tekučih odobrenja potrebnih za neku operaciju .

Tako primjerice HACZ uredno vodi listu ovlaštenih operatora sustavima bespilotnih zrakoplova koji mogu pružati usluge radova iz zraka 

S paralelne strane , HKZP otvorila je novu dimenziju u fleksibilnom upravljanju zračnim prostorom na svijetskom nivou  i pokrenuo AMC portal putem kojeg svi registrirani mogu zatražit rezervaciju zračnog prostora na brz i jednostavan način.

DGU koja se opet brine o provedbi  uredbe  o snimanju iz zraka ,  temeljenoj na zakonu o obrani koji propisuje MORH ,  razumije problematiku brzine tehnološkog i gospodarskog razvoja te je također izrazila spremnost za potaknutu inicijativou HUBS.a

 

Dronefest konferencija 2017

 

U ožujku 2017. godine je u Zagrebu održan drugi po redu „Drone Fest“, poslovna konferencija o bespilotnim letjelicama. Konferencija je međunarodnog karaktera i okupila je više od 300 sudionika iz 8 država. I ove godine je HUBS (Hrvatska Udruga Bespilotnih Sustava) bio prisutan na „Drone Festu“ gdje smo kao udruga, koja je centralna nacionalna platforma za organizaciju, promicanje i razvoj svih aspekata aktivnosti bespilotnih sustava, aktivno sudjelovali.

Na štandu HUBS-a mnogi sudionici su potražili i dobili korisne informacije koje su im trebale za bolje razumijevanje aktivnosti bespilotnih sustava i regulatornih okvira koji su na snazi ili u pripremi. Brojni članovi HUBS-a, koji su stručnjaci u pojedinim područjima, bili su i predavači ili sudionici panela na „Drone Festu“ i tako aktivno dali svoj doprinos ovoj uspješnoj konferenciji.

Na ovogodišnjoj konferenciji imali smo prilike čuti o najnovijim dostignućima i inovacijama u segmentima bespilotnih sustava, te dobiti prikaz sadašnjeg i procjenu budućeg regulatornog stanja u Republici Hrvatskoj te u Europi.

Upravo zahvaljujući angažmanu svojih članova, HUBS je još jednom prepoznat kao centralna platforma koja ima mogućnost utjecati na implementaciju pozitivnih regulatornih mjera, što je jedan od ciljeva udruge HUBS. Naša udruga nastavlja djelovati i razvijati se kao centralna nacionalna platforma posvećena čovjeku kao najvažnijem elementu u sustavu.

Više informacija o konferenciji možete vidjet na : http://dronefest.in2.hr/

Ne propustite spektakularne utrke dronova – Prelog 3. i 4. 9. 2016.

Ovaj vikend održati će se peti po redu susret aviomodelara u Prelogu. Između ostalog nadolazeći susret donosi nam i događaj koji na takvoj razini još nismo imali prilike vidjeti u Hrvatskoj: prvo Državno prvenstvo u drone racingu, odnosno utrci malih bespilotnih letjelica – dronova.

Modelarski meeting i prvenstvo Hrvatske u drone racingu organiziraju Modelarski aeroklub zapad (MAK Zapad), Hrvatska udruga bespilotnih sustava (HUBS) i Zmajarski klub Rode iz Preloga, na čijem će se letjelištu manifestacija i održati.

Prvenstvo u drone racingu na rasporedu je u subotu. Natjecatelji će svojim bespilotnim letjelicama morati upravljati kroz vrata te oko zastavica i drugih prepreka, s puno oštrih zaokreta u sve tri dimenzije na prostoru od 3.000 kvadratnih metara. Broj natjecatelja ograničen je na 40, a utrka je organizirana prema pravilima ERSA i WRSA, odnosno europske i svjetske organizacije za multirotor sportove. Također, natjecanje je otvorenog tipa, što znači da će sudjelovati i natjecatelji iz susjednih zemalja, a utrke će biti pune adrenalina i – viška dijelova.

Natjecatelji će svojim dronovima koji postižu brzine i veće od 100 km/h upravljati putem video-naočala ili monitora, kao da sjede u njihovim kabinama. Prostor za utrke ograđen je sigurnosnom mrežom tako da posjetitelji ne moraju brinuti o vlastitoj sigurnosti. Pobjednik natjecanja putovat će na Ibizu i okušati se na Europskom prvenstvu u drone racingu, u konkurenciji od oko 150 natjecatelja iz 30-ak zemalja.

Osim same utrke dronova, posjetitelji će moći uživati i u atraktivnim letovima minijaturnih zrakoplova i helikoptera.

Službeni program oba dana (3. i 4. rujna) započinje u 10 i završava u 18 sati, a ulaz je besplatan.

Svi modelari koji žele sudjelovati mogu se prijaviti ovdje (domaći) ili ovdje (međunarodni), a naravno, sve zainteresirane pozivamo da u subotu i nedjelju dođu na letjelište preloških Roda i iz prve ruke promatraju ovu napetu i zanimljivu utrku.

Na sljedećim poveznicama možete pronaći više informacija o Modelarskom meetingu i prvenstvu Hrvatske u drone racingu.

Prvo prvenstvo Hrvatske u utrci dronova – Prelog 2016

U organizaciji udruga HUBS, Rode Prelog i MAK zapad održati će se Prvo prvenstvo Hrvatske u utrci dronova na modelarskom aeromitingu u Prelogu, 3. i 4. rujna 2016.  Natjecanje je otvorenog tipa, što znači da očekujemo natjecatelje i iz susjednih zemalja, jaku konkurenciju i zanimljive utrke pune adrenalina i viška djelova!

Utrke se voze (lete!) grupno, sa po 4 natjecatelja koji u što kraćem vremenu moraju proći stazu koja se sastoji od prepreka, zastavice i vrata i oštrih zaokreta u sve 3 dimenzije.  Staza je složena unutar prostora od 3000 m2 (50 m x 60 m).  Prije utrke natjecatelji imaju 2 utrke za zagrijavanje i upoznavanje staze, a nakon toga kreće prvi od 3 kruga koji ulaze u sistem bodovanja.  Za plasman se vrednuju 3 najbrža uzastopna kruga.  Svaka runda natjecanja (utrka), traje do max. 3 minute (!) unutar kojih vješti natjecatelji mogu odvoziti i po više krugova.

Natjecatelji upravljaju svojim dronovima putem video-naočala ili monitora (FPV-first person view) i tako imaju dojam da sjede u kabini svojih letjelica, a ti mali, ali brzi dronovi zuje i preko 100 km/h! Sama utrka je vrlo uzbudljiva i puna bliskih situacija, ali isto tako sudara u zraku i sudara sa preprekama.  Naravno, natjecatelji su ograđeni sigurnosnom mrežom tako da navijači i posjetitelji bez ikakvog straha mogu uživati u utrkama.

Prva nagrada za pobjednika u nacionalnoj konkurenciji jest putovanje na Ibizu i sudjelovanje na Europskom prvenstvu u utrkama dronova (http://www.ersa-cup.com/). Naš prvak će se tamo boriti u jakoj konkurenciji 150-ak natjecatelja iz 30-ak zemalja za vrijedan nagradni fond.

Stojimo Vam na raspolaganju za dodatne informacije o našem hrvatskom natjecanju,  europskom (http://www.ersa.eu.com/#!euro-cup/kvl9r, 29.09.2016 – 02.10.2016) ili svjetskom prvenstvu dronova (http://droneworlds.com/village/ od 17.-10.2016 do 23.10.2016) i nudimo Vam ovaj atraktivan sadržaj.  Na samom događanju biti će natjecatelji (procjenjujemo oko 10-20 iz HR i susjednih zemalja), a isto tako biti će dostupni i brojni članovi naše Udruge, koji svatko u svojoj specifičnoj domeni može puno toga pojasniti i pokazati vezano za ovu brzorastuću granu industrije.

Svi modelari koji misle letjeti s svojim modelima moraju se obavezno prijaviti na ovom linku:
Prijava za 5. Modelarski meeting – Prelog 03.09.-04.09.2016. – domaći modelar, natjecatelj, izlagač, organizator.
Tko se ne prijavi neće moći letjeti!

All modellers who are planning to fly with their models need to register at this link:
Application for 5th Modelarski meeting – Prelog 03.09.-04.09.2016. – international modelers, quad competitors and exhibitors.
I you are not registered, you won’t be able to fly!

Slobodno nas kontaktirajte za više informacija!

 

Lijepi pozdrav,

Davor Crnogorac
Predsjednik HUBS
info@hubs.hr
091/5788682

 

10 stvari koje bi trebali napraviti prije svake letačke operacije

Ukoliko se bavite komercijalnom uporabom bespilotnih letjelica onda će vam slijedeće preporuke pomoći da moguće probleme smanjite na minimum. Lista potrebnih koraka u konačnici će ovisiti o području primjene bespilotne letjelice kao i regulatornom okviru koji se kontinuirano razvija. Želimo omogućiti sigurne i odgovorne letačke operacije te je, naravno, svaka sugestija u dopuni pojedinih potrebnih koraka, dobrodošla.

Planiranje letačke operacije

  1. Pronalaženje lokacije na karti – (maps.google.com; maps.bing.com)
  2. Provjeravanje lokacije u odnosu na kontrolirani zračni prostor. (VFR karte u HKZP)
  3. Vremenski uvjeti / vremenska prognoza. DHMZ; AccuWeather.com
  4. Da li se radi o snimanju ravne ili neravne površine? Važno kod snimanja brdovitih područja gdje je dobro odabrati najvišu moguću točku radi vidljivosti i dometa signala.
  5. Utjecaj položaja sunca na obavljanje letačke operacije. Sjene značajno utječu na rezultate NDVI indeksa kao i na finalnu kvalitetu slike ako se radi o klasičnom snimanju iz zraka.
  6. Utjecaj vjetra kod snimanja u gradu – uzimati u obzir specifična strujanja vjetra oko objekata koje mogu utjecati na smjer kretanja letjelica ponekad dovesti do oštećenja/pada radi nagle promjene smjera vjetra.

Osiguravanje svih potrebnih dozvola

  1. Kontrolirani zračni prostor – ukoliko planirate letačku operaciju u kontroliranom zračnom prostoru uzmite u obzir da to planirate barem 10tak dana unaprijed obzirom da je popunjeni obrazac potrebno je poslati najkasnije 8 radnih dana prije planiranog djelovanja u Odsjek uporabe zračnog prostora  (ouzp@crocontrol.hr )
  2. Dozvola za snimanje iz zraka od DGU Državne geodetske uprave – svakako pratiti detalje oko potrebnih dozvola definiranih u “Uredbi o snimanju iz zraka”
  3. Dokumentacija koju uvijek treba imati prilikom obavljanje letačke operacije (Potvrda Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, letački priručnik, i sl)

Priprema letjelice

  1. Da li imate svu potrebnu opremu?
  2. Imate li rezervnu SD karticu?
  3. Imate li dovoljno mjesta na SD kartici?
  4. Napunjenost baterija letjelice , kamere i sl.
  5. Rezervne elise
  6. Nadogradnja svih aplikacija (smartphone, tablet) za upravljanje letjelicom.

Dolazak na lokaciju

  1. Analiza lokacije i identifikacija mogućih rizika za osobe imovinu i samu letjelicu.  Ukoliko je potrebno, poduzimanje mjera za smanjenje tj. uklanjanje rizika i vođenje zapisa o istima.
  2. Definiranje najbolje lokacije za polijetanje i slijetanje.
  3. Testiranje kamere i svih pre-definiranih parametara letjelice.
  4. Pregled lokacije obzirom na moguće prepreke, dalekovode i antene.
  5. Osiguravanje lokacije
  6. Ograditi lokaciju s koje obavljate letačku operaciju. Svakako osigurajte  neometano upravljanje obzirom da bespilotne letjelice izazivaju znatiželju ljudi u blizini koji vole postavljati pitanja dok letite što može dovesti do neželjenih posljedica. Također djeca u većini slučajeva imaju potrebu hvatati bespilotnu letjelicu što može dovesti do ozljeda. Preporučeno je da uz osobu koja upravlja letjelicom uvijek budu prisutne jedna do dvije osobe.
  7.  Obavijestiti HKZP/nadležnu kontrolu leta o početku letačke operacije ukoliko  je potrebno. – Standardna procedura gdje će vam od strane HKZP biti dane detaljne upute.
  8.   Također ukoliko ste odustali o letačke operacije HKZP/nadležnu kontrolu leta treba o tome obavijestiti.

Obavljanje letačke operacije

  1. Uvijek je dobro imati pomagača koji može osiguravati prostor tokom polijetanja i slijetanja, i obavljati ostale funkcije tokom leta.
  2. Što više pojednostaviti stvari, i fokusirati se na planirani zadatak. Svaki sustav ima resurse i ukoliko se bavite komercijalnom djelatnosti želite s njime pametno raspolagati i poduzimati minimalne rizike.
  3. Provjerite snimljeni materijal na licu mjesta na prijenosnom računalu. Ukoliko snimate na udaljenim lokacijama dobro je provjeriti da li je sve snimljeno kako ste planirali kako bi izbjegli ponovno snimanje. Naravno sve ovisi o scenariju i podacima koje prikupljate bespilotnom letjelicom.

Vođenje zapisnika o letačkoj operaciji

  1. Zapisati detalje o vremenskim uvjetima, trajanju leta i sl. – Korisno za kasnije analize pogotovo kada letite u “eksternim uvjetima” npr. niske/visoke temperature, vjetar, kiša i sl.

Završetak letačke operacije

  1. Obavijestiti HKZP/nadležnu kontrolu leta o završetku letačke operacije ukoliko  je potrebno. – Standardna procedura gdje će vam od strane HKZP biti dane detalje upute.

Prebacivanje prikupljenih podataka na stolno računalo.

  1. Postojeći formati i alati. – Na izbor je veliki broj alata koji omogućavaju obradu prikupljenih podataka ovisno o konačnom scenariju.

Obrada prikupljenih podataka.

  1. Osigurati mjesto za pohranu podataka obzirom da se npr. za svakih 30tak hektara obrađenog terena prikupi u prosjeku 1GB podataka
  2. Arhivirati podatke s bespilotne letjelice za eventualnu kasniju analizu i izvještavanje gdje posebno obratiti pažnju na dnevnike letenja (flight log)